Samen, Cultureel, Eigenzinnig, Onderzoekend
westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland

Dilara Sen

Geboortedatum: 22-2-1993.

OSG West-Friesland: 2005-2011.

Toen: Droomde van een loopbaan in fashion & management, te beginnen bij het Amsterdam Fashion Institute (AMFI).

Nu: Werkt als Platinum Service Line Advisor voor de topklanten van KLM.

Stel, je bent dj Martin Garrix. Je zit op de luchthaven van – noem eens wat – Chicago en je gaat je aansluitende vlucht naar Amsterdam niet halen. Terwijl je morgenavond op Ibiza wèl wordt verwacht voor je volgende gig. Wie bel je dan?

Vette kans dat Garrix in dat geval Dilara Sen aan de lijn krijgt. Dilara werkt bij KLM-dochter Cygnific voor de Platinum-klanten. ‘Platinum’ is de naam van het loyaliteitsprogramma voor passagiers die soms nog meer lijken te vliegen dan de gemiddelde captain. DJ’s dus, bijvoorbeeld, maar ook veel zakenmensen. ‘Ze léven bijna in de lucht’, vertelt Dilara. ‘Voor de KLM zijn het topklanten, en we doen er alles aan om ze van dienst te zijn.’

Als Platinum Service Line Advisor werkt ze voor Cygnific, een volle KLM-dochter. In een kantoorpand op Amsterdam Sloterdijk vangt ze telefoontjes, app’jes of berichtjes via social media op, onder de vleugels van KLM Reserveringen. Maar dan dus alleen voor de klanten in het topsegment, zakelijke reizigers van Air France/KLM, Hop! en Joon. De beste en de snelste service voor de beste klanten: ‘Maatwerk, iedere keer opnieuw. Hartstikke leuk, want je moet steeds situaties oplossen. Reserveringen, stoelen, aansluitingen, maaltijden, speciale wensen. Puzzelen, zeg maar. Iedereen belt met iets anders. En daar kan ik mijn creativiteit wel in kwijt.’

Na de OSG had Dilara niet verwacht dat ze in deze job terecht zou komen. De havo maakte ze niet af, het volwassenenonderwijs liep ook niet lekker. Ze werkte drie tussenjaren als verkoopster en assistent-manager in kledingzaken in Amsterdam. 

Na een tip stortte ze zich op een mbo-opleiding Luchtvaartdienstverlening. ‘Ik liep stage bij KLM als junior gate agent, daarbij handel je op Schiphol alles af aan de gate, waar passagiers instappen. Mijn stagebegeleider wees me op KLM Reserveringen. Iets meer op de achtergrond, en niet op Schiphol zelf, maar ik kon er een prima contract krijgen.’

De kantoortijden wisselen. Soms zijn er zelfs nachtdiensten, bijvoorbeeld van 23.00 tot 07.00 uur. Die mag ze ook wel thuis draaien, want meer dan een laptop, headset, netwerk en toegang tot het systeem heb je feitelijk niet nodig. De topklanten reizen immers ook in andere tijdzones, aan de andere kant van de wereld. ‘De luchtvaart houdt niet op om middernacht, die is er 24/7. En wij willen er zijn als de klant er is.’

Het werk brengt veel bellen en regelen met zich mee. Contacten verlopen via direct messaging en (private) chats via WhatsApp, Facebook, Twitter – meestal in het Engels. De KLM stopt niet alleen veel energie in zijn klanten, maar ook in de social media. Als de make-up assistente van Rihanna met de hashtag ‘#klm’ begint te twitteren dat de bagage niet op tijd is gearriveerd, wordt dat direct in Amsterdam Sloterdijk opgepikt en maakt men – als de afzender van de tweet geverifieerd is – daar snel werk van. 

Zelf is ze inmiddels van ‘reserveringen’ dus al doorgeschoven naar de Platinum-service. Ze wil een HBO-studie Creative Business gaan oppakken om zich verder te laten scholen tot allround media-specialist. Ze kan daarmee doorgroeien naar de rol van ‘reputatiemanager’. Daarmee zou ze bijvoorbeeld ook nog eens een switch kunnen maken richting PR, communicatie of marketing.

Vermoedelijk binnen de KLM, want werken in de luchtvaart is verslavend, weet Dilara inmiddels: ‘Je raakt ermee besmet. Voor je het weet zit je 10, 15 jaar in de luchtvaart, maar vaak in verschillende functies.’

OSG West-Friesland

De OSG is een school waar leerlingen in een veilig en
inspirerend leer- en leefklimaat tot optimale prestaties
kunnen komen. Met respect voor de eigenheid van
iedere leerling streven wij naar het geven van onderwijs
op maat en ondersteuning die adequaat, efficiënt
en effectief is.

 

 

 

Contact OSG West Friesland
Bontekoestraat 3
1623 LL Hoorn
(0229) 24 62 64

osgwestfriesland@atlascollege.nl
 kvk: 37153438  - btwnr.: 8209.71.054.B.01

Samen, Cultureel, Eigenzinnig, Onderzoekend