Samen, Cultureel, Eigenzinnig, Onderzoekend
westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland

Sermad Jouseiph

Geboortedatum: 27-9-1993.

OSG West-Friesland: 2006-2010.

Toen: Droomde van zijn eigen restaurant, ‘een plek op het Grote Noord waar mijn moeder af en toe langs zou komen’.

Nu: Op zijn 25e Restaurant Manager van een topvestiging van McDonald’s.

Er staat ‘Restaurant Manager’ op zijn naambordje, omdat hij dat natuurlijk is. Maar eerst en vooral is Sermad Jouseiph een ‘mensen-mens’, iemand die anderen kracht en inspiratie probeert te geven. Oprechte interesse tonen en complimenteus zijn waar het kan: ‘Mensen moeten vertrouwen voelen, en waardering. Als manager moet je ze het gevoel geven dat ze er toe doen, want het drááit om mensen. Een McDonald’s-restaurant runnen is zoveel méér dan hamburgers bakken.’

Het is ook niet de kleinste McDonald’s-vestiging, waar Sermad sinds januari 2019 de scepter zwaait. Het filiaal in Amsterdam Zuidoost, naast IKEA, behoort qua omzet tot de top 20 van de 247 vestigingen in Nederland. Een miljoenenbusiness. Sermad zelf, 25 jaar, is bovendien een van de jongste McDonald’s-managers in het land. De bedeesde jongen die op zijn vijfde met moeder en broertje van Irak naar Nederland kwam, is goed terechtgekomen. Hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen?

‘Hard werken, denk ik. Toen we – in Nederland onze draai moesten vinden, had mijn moeder drie jobs tegelijk. Mijn moeder is mijn grote voorbeeld, een vrouw met pit en drive. We bellen nog steeds twee, drie keer per dag. En ik was aanvankelijk een stil, ingetogen jongetje. Maar zonder vader – die was in Irak achtergebleven – had ik wel snel een groot verantwoordelijkheidsgevoel.’

Sermad begon, naast school, shifts te draaien bij de McDonald’s in Hoorn. Véél shifts. Op school, op de OSG, was hij geen eenvoudige leerling, maar op de werkvloer bij de grote gele M ging het voorspoedig. Van fastfood-medewerker groeide hij door naar crewtrainer, management-trainee, floormanager en – uiteindelijk - Restaurant Manager. Hij had talent voor, tja, ménsen.

‘Ik kwam met een mavo-diploma van de OSG. Er had meer ingezeten, maar ik had al snel door dat ik met twee handen en een slimme geest meer kon bereiken dan leren vanuit een boek. Op de hotelschool heb ik tijdens mijn stages ook goed naar managers gekeken, en ik had regelmatig het idee: Je kan het ook ànders doen. Want wat zorgt er nu voor dat mensen in de horeca voor jóu willen werken?’

Bij een McDonalds in Zaandam mocht hij zich bewijzen. Hij slaagde erin de workforce weer op peil te brengen en de sfeer te verbeteren. Dat lukt je alleen als je jezelf als manager ook kwetsbaar durft op te stellen, zegt Sermad. ‘Collega’s moeten vertrouwen voelen, en: waardering. Gelukkig voel ik mensen heel goed aan. Vergis je niet, bij de McDonald’s hier in Zuidoost werken in totaal zo’n 120 tot 140 mensen, in 24 uurs-diensten, ieder met een eigen karakter. Ze komen uit allerlei culturen. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor de cijfers van je vestiging, de ontwikkeling – het is serious business.’

Dat betekent ook: lange werkdagen en lange werkweken – zeker in het begin. Zestig, vijfenzestig uur per week haalt hij wel. Sermad (‘je moet ervoor gáán’) wil zijn team en zijn vestiging leren kènnen, dat is nodig om van waarde te kunnen zijn. Dat betekent ook: in Hoorn in de auto springen als er gebeld wordt met een hulpvraag voor de manager. Of het nu een technische uitdaging is of er moet een brandje geblust worden. Dan is er geen twijfel, dan moet je beschikbaar zijn – geruststellen, handelen, niet op de bank blijven zitten. Hartstikke horeca.

En dat Sermad-restaurant op het Grote Noord? Waar is dat gebleven? ‘Ik hou nog steeds van koken’, zegt Sermad. ‘Maar ik ben van gedachten veranderd. Ik vind het toch leuker om mensen te helpen en ontwikkelen in hun carrière. Als je je eigen zaak hebt, kom je daar eigenlijk nooit ‘los’ van. En ook al run ik deze McDonald’s als een ondernémer, aan het eind van de dag kan ik toch naar huis rijden. En als ik thuiskom, heb ik mijn vriendin zóveel te vertellen. Geen dag is hier hetzelfde.’

OSG West-Friesland

De OSG is een school waar leerlingen in een veilig en
inspirerend leer- en leefklimaat tot optimale prestaties
kunnen komen. Met respect voor de eigenheid van
iedere leerling streven wij naar het geven van onderwijs
op maat en ondersteuning die adequaat, efficiënt
en effectief is.

 

 

 

Contact OSG West Friesland
Bontekoestraat 3
1623 LL Hoorn
(0229) 24 62 64

osgwestfriesland@atlascollege.nl
 kvk: 37153438  - btwnr.: 8209.71.054.B.01

Samen, Cultureel, Eigenzinnig, Onderzoekend

Het personeel van de OSG West-Friesland wenst iedereen een fijne vakantie