Samen, Cultureel, Eigenzinnig, Onderzoekend
westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland westfriesland

Thom van der Gulik

Geboortedatum: 16-11-1993.

OSG West-Friesland: 2006-2011.

Toen: Had geen idee van wat hij later wilde worden. ‘In de brugklas droomde ik nog van een bestaan als profvoetballer.’

Nu: Beeldend kunstenaar, woordkunstenaar, positivo. Part-time huisschilder.

Het stormt in zijn hoofd. Dan razen zijn gedachten, over van alles en nog wat. Hij vraagt zich de hele tijd ook van alles af. ‘Er zijn al zóveel dingen in het leven die je móet doen. Ik begrijp dat niet. Waarom móet alles? En dan ook nog via régels?’

Thom van der Gulik beschouwt veel zaken als ‘stom’. Volwassen mensen die voordringen om in de trein te komen. Een verkeerd verkeersbord op straat. Negatief nieuws op de televisie – noem maar op. Als kunstenaar heeft hij zichzelf geleerd om van die ‘stomme’ dingen juist positieve kunst te maken. Hij werkt daarbij onder de naam STHOM.:  ‘Ik ben een soort spons. Ik kom elke dag wel vijf stomme dingen tegen waar ik iets mee wil doen. Ik zuig die negatieve shit op en dan knijp ik die spons weer uit in mijn kunst. Ik heb er mijn werk van gemaakt.’

Als kind was Thom al een beetje anders, een buitenstaander. Een gevoelige jongen, maar ook een rebel – net als opa Piet, ‘mijn idool’. Op de OSG, waar hij de havo volgde, zette de puber in Thom zich af tegen alles wat naar ‘school’ riekte. Lessen volgen, huiswerk maken – hij had er niks mee. Liever zat hij in het park; hangen met vrienden, beetje blowen. ‘Ik voerde niks uit. Voor een toets leerde ik een uurtje, en dat was dan meestal genoeg om een zesje te halen.’

Na de derde klas, die hij moest overdoen, was niets meer hetzelfde. Thom, de eeuwige romanticus, probeerde na een verloren liefde zelfs een einde aan zijn leven te maken. Dat hij het na kan vertellen, werd de belangrijkste les uit zijn jeugd: ‘Als alles instort, is dat ook een nieuw begin.’

Hij werd drie maanden opgenomen in een inrichting. Daar werd hij uitgedaagd om zijn gevoelens op te schrijven. Het voelde goed om dingen ‘van zich af’ te schrijven. Oneliners, gedichtjes, dagboeken. Later ging hij zijn gedachten in snedige kreten op elektriciteitskastjes in Hoorn en omgeving kalken. ‘Als ik het ging delen, raakte ik mijn gedachten kwijt, besefte ik. Anderen moesten het kunnen lezen. Zo kwam ik op gegeven moment mijn eigen liefdesverdriet weer tegen in de stad. Ik liep er langs en liet het daar achter.’

Zijn school maakte hij niet af. Door de speciale omstandigheden maakte de leerplichtambenaar daar geen zaak van. Het begin van een lange reeks van bijbaantjes. Begeleider Michiel van de Brijderstichting hield hem een beetje op het goede pad. Later haalde hij een mbo-diploma als schilder. Twee dagen per week staat hij nu op de steiger te schilderen, de rest van de week werkt hij in zijn atelier aan het Achterom aan beeldende kunst. Schilderijen. Tekeningen. Teksten. In soorten en maten.

‘Ik ben mezelf gaan uiten’, zegt Thom. ‘Het gebéurt gewoon. Soms vind ik het nog steeds vreemd om mezelf ‘kunstenaar’ te noemen, maar het kunstenaarschap is een roeping. Je vóelt jezelf kunstenaar. En als je dat echt zo voelt, dat je je op een of andere manier móet uiten, hoef je dat van mij verder niet uit te kunnen leggen. Kunst maken is iets wat ik wil, een vlucht uit mijn gedachten. Het is hard werken en vaak erg eenzaam, dat wel. Maar ik zie mezelf ook niet mijn hele leven lang als huisschilder op een steiger staan.’

Door dat werk als huisschilder heeft hij vooralsnog in ieder geval een beetje inkomen. Verder helpt vader bij praktische zaken en verzorgt moeders de inwendige mens via liefdevol gevulde Tupperware-bakjes, die hij mee kan nemen naar het atelier. Een vetpot is het niet, maar: ‘Ik wil gewoon géven, kunst maken en die dan délen. Want het heeft geen bestaansrecht als niemand ziet wat ik maak. En als ik er ooit niet meer ben, wil ik als kunstenaar STHOM een zinnig oeuvre hebben achtergelaten. Een heel romantisch idee, maar dan heeft al die negativiteit toch nog iets goeds gebracht.’

OSG West-Friesland

De OSG is een school waar leerlingen in een veilig en
inspirerend leer- en leefklimaat tot optimale prestaties
kunnen komen. Met respect voor de eigenheid van
iedere leerling streven wij naar het geven van onderwijs
op maat en ondersteuning die adequaat, efficiënt
en effectief is.

 

 

 

Contact OSG West Friesland
Bontekoestraat 3
1623 LL Hoorn
(0229) 24 62 64

osgwestfriesland@atlascollege.nl
 kvk: 37153438  - btwnr.: 8209.71.054.B.01

Samen, Cultureel, Eigenzinnig, Onderzoekend

Het personeel van de OSG West-Friesland wenst iedereen een fijne vakantie